DeskGuru in 2022: een goed jaar!

Een werkplekadvies vanuit de natuur

Ik startte DeskGuru midden in de corona-pandemie van 2020, nadat oud-klanten van mijn vorige Arbo-advies onderneming Gezond Verzuim (R.I.P.) mij vroegen of ik ze kon helpen hun thuiswerkende collega’s prettiger te laten werken, zonder onnodig te investeren in ergonomische hulpmiddelen. Het was door de pandemie een rotjaar voor veel mensen en bedrijven, maar een goed jaar voor DeskGuru.

In 2022 verviel het thuiswerkadvies van de overheid. Maar de meeste bedrijven in Nederland (en gelukkig ook al mijn klanten) zagen in dat het een goed idee is om collega’s de mogelijkheid te bieden om (gedeeltelijk) thuis te laten werken. Er werden structurele afspraken gemaakt, en ook het volgens de Arbowet verplichte ergonomisch werkplekadvies voor de thuiswerkplek werd serieuzer genomen. Steeds meer van mijn klanten verplichten sinds dit jaar nieuwe werknemers om een online werkplekadvies te volgen als vast onderdeel van het “onboarding” programma. 2022 was dus een goed jaar voor DeskGuru!

Hoogtepunten van 2022

In 2022 heb ik vooral met heel veel plezier gewerkt. Het belangrijkste voor mij is dat ik het gevoel heb door de ervaring die ik de vorige jaren heb opgedaan nog meer waarde te kunnen hebben toevoegen voor klanten. Een aantal “zakelijke” hoogtepunten:

  • Een 4.7 rating van “echte” klanten op mijn nieuwe Trustpilot profiel
  • Aangesteld als “de” ergonoom van T-Mobile (als zelfstandige, niet in dienst)
  • Trouwe klanten! de BUCH, Enable U, Fatboy, FDMG, Gemeente Noordwijk, Gemeente Velsen, Hoist Finance, Holland Casino, Postcode Loterij, Rutgers & Posch, Securitas, T-Mobile, TextKernel, Universal Music, Van Campen Liem & VluchtelingenWerk.
  • Nieuwe klanten! Deutsche Bank, Code d’azur, Het Gastenhuis, Reaktor, Vasco Consult en Woningborg
  • Een verdubbeling van het aantal werkplekadviezen dat ik gaf, ten opzichte van 2022
  • Een groot deel van de zomer werken vanuit een bos in Griekenland, met behulp van zonnepaneel en 5G. Ik hoop klanten geïnspireerd te hebben dat je eigenlijk overal gezond en prettig kan werken. En op sommige plekken nog fijner 🙂

Uitdagingen en plannen voor 2023

In 2023 hoop ik met meer klanten vaste afspraken te maken en minder ad hoc opdrachten te doen. Ik ben er erg van overtuigd dat het geven van preventieve werkplekadviezen aan al je werknemers een hele goede investering is die je dubbel en dwars terugverdiend met blijere en meer productieve werknemers, minder investeringen in ergonomisch meubilair en een lager ziekteverzuim.

Het blijft lastig om klanten te overtuigen om structureel alle huidige en/of nieuwe werknemers een verplicht werkplekadvies aan te bieden, en ook werknemers zijn vaak in eerste instantie sceptisch. Ik denk dat het komt doordat “arbo” voor veel mensen geassocieerd wordt met stoffigheid en bureaucratische wetten. Ik zou het misschien eens moeten onderzoeken!

Als laatste hoop ik nog minder workshops te geven. In 2022 gaf ik er nog maar weinig. Groep-workshops zijn lucratief (dubbel uurtarief), maar ik heb geconcludeerd (en mijn klanten ook) dat ik meer waarde voor klanten kan toevoegen tijdens individuele werkplekonderzoeken. Dat vind ik belangrijker.

Kun je me helpen met contacten?

Mijn concurrenten zijn over het algemeen grote organisaties als Arbodiensten, die meestal vele malen duurder zijn, maar wel (daardoor?) een groot marketing-budget hebben. De meeste van mijn klanten heb ik via-via gevonden.

Werk je bij een bedrijf dat jou niet of onvoldoende helpt met het ergonomisch inrichten van je werkplek? Ken je HR-managers die mogelijk geïnteresseerd zouden kunnen zijn in online werkplekadvies? Het zou fantastisch zijn als je ze kan wijzen op mijn website of (vaak nog beter) mij in contact kunt brengen door me te mailen op sanne@deskguru.nl.

Heel veel dank voor je support voor DeskGuru in 2022, en een gezond 2023!

Geef een reactie