Wat heb ik geleerd na 14 jaar hybride werken?

Werken vanuit hostel lobby in Lissabon in 2009

Sinds 2004 werk ik vanuit huis in Amsterdam. In mijn meeste recente werkleven vóór DeskGuru – als co-founder van Spotted by Locals – reisde ik van 2008 tot 2021 gemiddeld de helft van het jaar de wereld rond om onze bloggers te ontmoeten. Momenteel woon ik zowel in Athene als Amsterdam.

 

Ik ben het dus gewend om thuis of “on the road” te werken. Ik zie ook vooral voordelen: het is volgens mij goed voor je creativiteit om niet elke dag op dezelfde plek te werken, en uiteraard is het extra inspirerend als je dit vanuit het buitenland kan doen!

 

Ik heb wel een aantal dingen geleerd, die ik graag deel in de vorm van “tips”:

 

Wees gedisciplineerd

Als je naar een kantoor gaat, heb je over het algemeen een vaste routine en alleen afleiding van collega’s die daar zijn. Thuis is er altijd iets te doen… De was, een reparatie aan huis, opruimen, kinderen, etc.

 

Ik was erg geneigd om tussendoor wat klusjes te doen, en het kostte (en kost mij nog steeds) moeite om discipline op te brengen om elke dag op een vaste tijd te starten en mij niet te laten afleiden door alles wat er “thuis” te doen is. Dit maakte mij een stuk minder efficient.

 

Wat voor mij goed werkt is elke dag bewust een half uurtje in de agenda te plannen om een aantal huishoudelijke taken uit te voeren. Het geeft me een goed gevoel om iets gedaan te hebben en uiteraard is het gezond om even de gedachten te verzetten en wat te bewegen gedurende de werkdag. Als ik een “nadenk-project” heb helpt het voor mij om dit soms stofzuigend te doen.

 

Zorg voor een opgeruimde plek

Gelukkig ben ik zelf een vrij opgeruimd type, maar ik ben er van overtuigd dat het voor bijna iedereen beter werkt om een rustige en “cleane” werkplek te hebben. Het leidt minder af, en zorgt ervoor dat je beter kan focussen.

 

Werk op vaste tijden

Als je thuis werkt is het heel verleidelijk om de wekker iets later te zetten, of juist wat langer door te werken als je er de tijd voor hebt. Beiden, heb ik geleerd, zijn geen goed idee.

 

Om een goede focus te hebben, is routine bijzonder belangrijk. In de avond doorwerken deed ik in het begin regelmatig. Ik merkte echter dat het niet goed was voor mijn privé-leven om dit te doen. Vooral niet omdat ik met mijn man samenwerk! Het is voor mij nu min of meer heilig om voor het eten de computer op te bergen.

 

Start en sluit je dag mentaal af

Ik heb zelf elke dag een kwartier nodig om mijn spullen op de bergen en mentaal de dag af te ronden. Voor mij werkt het goed als ik op dat moment niet gestoord wordt… Een rondje buiten lopen aan het begin en eind van de werkdag werkt voor mij ook erg goed om de dag op te starten en af te sluiten en er privé weer “te zijn”.

 

Berg de computer op, uit het zicht

Ik heb gemerkt dat het voor mij stress-verhogend werkt om mijn computer in het zicht te hebben. Ik berg hem daarom in een kast op, elke dag als ik klaar ben met werken. Ik heb er om dezelfde reden ook wel eens aan gedacht om een aparte telefoon aan te schaffen voor werk en privé, zodat ik mijn werk-telefoon ook in de kast kan leggen. Maar dit heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Ik zet ’s avonds wel al mijn “notifications” op mijn telefoon uit (de iPhone heeft een handige “focus” functie hiervoor).

 

Pauzeer niet achter je computer

Eten achter de computer is erg verleidelijk, en het voelt alsof je tijd bespaart. Voor mijzelf merk ik dat de tijdwinst zeer beperkt is als ik dit doe, want je bent toch met een deel van je aandacht aan het eten.

 

Het is belangrijk voor mij om van de lunchpauze een rust-moment te maken, waarbij ik even mijn gedachten kan verzetten. Vaak krijg ik juist dan de beste werk-ideeën, die ik waarschijnlijk niet had gehad als ik achter de computer had zitten lunchen!

 

Praat na werktijd niet over werk

Toen ik met mijn man Spotted by Locals startte, beheerste onze onderneming ons leven volledig. Het was zo leuk om er mee bezig te zijn, dat het ons niet uitmaakte om ’s avonds nog wat werk te doen. Wij merkten dat het voor ons op een gegeven moment niet goed werkte om ’s avonds nog over werk te praten, vooral als de ander al “uitgetuned” was. Dat doen we niet meer.

 

Ik adviseer om af te spreken het ’s avonds met je familieleden niet meer over werk te hebben, hoe leuk je werk ook is. Of bouw een kort moment in om eens per dag na de werkdag je hart te luchten.

 

Wissel veel van houding af

Als ik alleen of met mijn man thuis werk, dan heb ik vaak weinig afleiding en ben ik geneigd om lange tijd achter elkaar door te werken. In mijn werkplekadviezen adviseer ik iedereen liefst elke 45 minuten even een rondje te lopen of een yoga-oefening tussendoor te doen. Dat doe ik zelf ook niet altijd, maar het is wel heel belangrijk! Voor mij werkt het goed om heel veel water en thee te drinken, zodat ik regelmatig naar de WC moet.

 

Weer familie en vrienden

Toen we 14 jaar begonnen met thuiswerken, was het een stuk minder normaal dan nu. Vrienden en familie vonden het een goed idee om juist overdag eventjes langs te komen voor een koffie of praatje. “5 minuutjes maar”. Dat was erg gezellig, maar zorgde ook voor veel stress. Voor mij werkte het goed om duidelijk te zijn: bel me liever niet tijdens werktijd, maar kom zeker niet spontaan even langs.

 

Zorg voor goede spullen

Als je veel thuis werkt, loont het om een hele snelle internet-verbinding te hebben, en goed meubilair en apparatuur. Werk je veel vanuit hotels of Airbnb’s? Kijk kritisch of er een goede werkplek is. Een slechte werkplek is niet heel erg voor korte tijd, als je maar veel afwisselt van werkhouding.

 

Blijf bewegen of sporten

Als je veel reist is het vaak moeilijk om te blijven sporten. Ik heb mijn sport-activiteiten hier op aangepast. Ik start elke dag met een wandeling. Tussen meetings door doe ik wat korte (1 minuur) stretch of yoga-oefeningen, of “plank” ik. Ik loop naar al mijn afspraken, als ze minder dan 5 kilometer van mijn huis zijn.

 

Eet (en shop) gezond

Veel mensen zijn geneigd om thuis meer te eten en te snacken dan op kantoor. Ik ook. Voor mij is de sleutel om geen ongezond eten in huis te hebben!

 

Wat ben ik vergeten? Wat zijn jouw thuiswerk-tips? Laat het me weten in de reacties!

  • Julie Landrieu

    Stofzuigen bij een “nadenk-project”, heerlijke tip! 😄

    De lijst is heel volledig, misschien nog voldoende drinken toevoegen? Ik merk op verplaatsing dat ik sneller meer drink door het sociale element of omdat de koffie en thee de zintuigen constant prikkelen, thuis is dat minder. Ik zette vroeger een fles water bij me op bureau om zeker genoeg te drinken, maar laat die nu staan omdat het me dan motiveert om meer rond te lopen. Ergo: ik drink minder. Daar nog even balans in vinden 😅

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.